18.40

by

Jag blev nog lite förtjust i bilen ändå…!

Redan sedan jag började övningsköra så stod det klart! Den tredje bilen jag någonsin körde (lagligt) var en ny BMW 330i som min dåvarande flickväns pappa ägde. Det är någon speciellt med BMW och det går rätt igenom programmet. Även den här lilla 118i har samma goa känsla i körningen.

Den ligger lika stabilt på vägen som en stor bil och den känns liten och rapp trotts den lilla motorn. Toppfart på runt 220 (hur ska jag veta?) och den drar bara 6-8l/100km

bmw_1

Och eftersom jag är så totalt prestigelös så fick Anna panna köra först🙂 Hon gillade den med, även om hon såg lite nervös ut över automatlådan och att hon klagade typ 5 gånger på att det inte fanns någon koppling och att hon inte fick växla🙂

bmw_2

Och visst ser hon bra ut i en BMW!

bmw_annaMEN! Man måste vara lite kritisk om man nu ändå ska köpa bil, imorgon får det nog bli en andra titt på vår kära Ford Ka och försöka få till en provkörning av även den. Videofilm på lilla Forden

Etiketter: , , , , , , , ,

11 svar to “18.40”

  1. Björn Enghed Says:

    Nu har jag varken kört BMWs 1-serie eller nya Ford Ka.
    Men min åsikt är att BMWn är mer prisvärd, säkert lite dyrare service och delar än till Forden men tror känslan blir bättre i den.
    Sen är alla ”barnsjukdomar” åtgärdade redan och ni slipper få den inkallad för att åtgärda nyfunna fel från fabriken som det brukar bli på nya bilmodeller. En annan punkt att trycka på är andrahandsvärdet och värdeminskningen på en nybil. Lycka till med bilköpet!!

    Techno (?!) On Johannes & Anna!😛

  2. Tobbe Says:

    BMW må vara lyxig osv men fy va ocoolt det är att köra en sån… Mer bus och partystil med en Ka. Färgen gör ju sitt till förstås… hihi…

  3. Conny Says:

    Aldrig funderat på en Audi? Helst disel eller bensinturbo. Du kommer bli helst frälst och totalt glömma bort BMW jag lovar.
    Desutom finns ju quattro som tillval och det är ju inte helst fel.

    • Johannes Schander Says:

      Conny: Jag gillar Audi med… MEN! Inte A3an!! Anna har ju en sådan själv (den röda fula som står bakom 118i) och ingen av oss tycker om den särskilt mycket! Men visst, en rs4 eller nått vore fint🙂 Det går faktiskt inte att gämföra körkänslan i en A3 och BMWs 1serie. A3an känns som en stor och tråkig bil medans 1serien känns som en gocart! väldigt trevlig bil som går stabilt i höga farter. Jag kan bara tänka mig hur rolig den är med 3liters motorn eller kanske t.om i M variant!

      Tobbe: Fördelar och nackdelar med 1serein vs. Ka, i 1an så känns det som man kan åka till italien och vända på en dag utan problem trotts att den bara drar 0,6l och kan drar lika mycket/lite men man är rädd att lämna staden och ge sig ut på motorvägen med den. Ka:n må vara billigare, men andrahandsvärdet är inte direkt spännande! Du ”förlorar” mer pengar på att äga en ka 1år än vad du förlorar på 1an. 1an är rymligare. Ka:n är ovanlig, liten och söt… Därför perfekt som reklambil! medans 1an är lite för vanlig, speciellt i grå! 1an har automat, vilket jag både gillar och ogillar.

      Skitsvårt, men något som är klart är att en Schander Media logga skulle sitts fint på vilken som!

  4. Mamma Says:

    Köp en corsa… bästa bilen utan snack… hahahhahaha….

    • Johannes Schander Says:

      Björn: Vet du var en foliering kostar typ? Helt klart intressant! Såg någon bolag som gjorde det för 15kr/kvm om det var svart/vitt och det är ju mina färger😉

      Mamma: Corsan tappade charmen efter 03 typ… De nyare Corsorna känns som stora villor att köra i! Riktigt synd faktiskt.

  5. Björn Enghed Says:

    Om ni tänker även i reklamsyfte? En 1serie och istället för bara en simpel vinyl så folierar du bilen! (http://www.plastkonvertering.se/)
    Då kan du designa bilen HELT efter eget tycke utvändigt! Självklart går detta att göra med även en Ka, men du verkar gilla BMWn mer. Det plus en uppsättning lagoma fälgar och eventuellt en sänkning för att få till looken. Men man ska gå på magkänslan hävdar jag.🙂

  6. Björn Enghed Says:

    Tyvärr vågar jag inte svara på det Johannes. Men det är ju inte svårare än att ringa runt och fråga lite.🙂

  7. nässjö Says:

    forden är ju as gryym.

  8. Conny Says:

    Fast är det jämt att jämföra en nyare modell BMW mot den äldre Audin?:P Prova nya A3 den är riktigt trevlig faktiskt!
    Men jag håller nog med dig om att dom mindre BMW modellerna är i lite högre klass än Audis. Men går man upp på lite större och mellanklassen så är Audi att föredra. Nya A4 MUMS!

    • Johannes Schander Says:

      Conny: Ja nya A4an är mums!! Men lite dyr, stor och törstig… Vi letar ju efter en liten pluttig stadsbil…

      Nässjö: Ja verkligen! Men den var inte rolig att köra…

Kommentera

