19.34 Eftermiddags sol!

by

Snacka om mysig eftermiddag, jag verkligen älskar den Svenska våren.. Efter en helvetet kall vinter så blir det varmt, skönt och vackert.. Tror att det är på grund av våren och sommaren som jag bor i Sverige, att det blir en hård kontrast mot den tråkiga hösten och vintern. Bor man i t.ex Spanien eller ett annat varmt land så blir man nog inte lika lycklig när värmen kommer såhär på våren🙂

Jag och min lilla ”familj” (Anna och vovven) gick ner till stan idag. Det var väl ingen supervärme just eftersom det blåser så mycket i Jönköping men i solen var det trevligt.

winerkonditorietbessi

En sen lunch/middag på Wienerkonditoriet och lite mys i solen var ett skönt sätt att spendera eftermiddagen på. Nu fram emot kvällen så är planen att motionera. Ta en långpromenad eller liknande. För er som funderar på att få in kroppen i sommarform så kan jag bara säga en sak… Det börjar bli väldigt hög tid att göra något åt det! Räkna med att 2kg per månad är en sund och bra viktminskning. Stressar man lite så kan nog upp mot 5kg per månad lösas. Gör man som jag gjorde så klarar man 10kg per månad, men det rekommenderas inte!

Så hur gör man då?

Att gå ner i vikt är egentligen skitlätt, det är lika simpelt som den mattematiken barnen läser i 3dje klass. Det är bara lite plus och minus man behöver räkna🙂

För det är ju så att det du stoppar i dig har ett visst energivärde (kcal) och så fort du rör dig så förbränner du energi (kcal). Sen har man även en naturlig förbränning. Den natruliga förbränningen varierar beroende på kön, längd och ålder. Här han ni en formel för att räkna ut er naturliga förbränning.

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)

För mig blir uträkningen såhär med mina 74kg 174cm och 21 år

66,5 + 1017,5 + 870,5 – 142,20 = 1812kcal

Och det betyder att om jag ligger still en hel dag så förbränner jag 1812kcal.. Det är väl inget man ska förlita sig helt på, men det är en bra riktlinje. Sen lägger man bara på all energi man förbrukar på toppen av de 1812kcal. Så en stegräknare på jobbet är en bra investering om du vill ha lite koll🙂

Efter den här uträkningen vet du hur mycket du behöver äta per dag. Säg att med lite gång på jobbet samt lite promenad från och till jobbet så kommer du upp i 2500kcal och vill gå ner? Då ser du bara till att du äter mindre än 2500 kcal! SUPERLÄTT JU🙂 Som jag sa innan så är 2kg per månad en bra minskning för då slipper du känna dig hungrig och du slipper springa maraton varje dag. För att minska 2kg i månaden eller som det är bättre att räkna, 0.5kg per vecka så behövs bara att du ligger på 500kcal mindre energi än vad du förbrukar per dag.

7000kcal – 7500kcal är ett kg fett så om du ligger på ett underskott av energi på 500kcal per dag så blir det 3500kcal per vecka, alltså ett 0,5kg. Planerar du bara upp kosten så du äter regelbundet under hela dagen och fyller på med mycket frukt så ska du inte ens bli hungrigare än vad du normalt är!

Har ni mer funderingar på hur det här funkar och för en lite mer detaljerad beskrivning rekomenderar jag er träningsforumet Kolozzeum och om ni vill läsa mer om just viktminskning så kan jag tipsa er om King Grubs Deff guide som är sjukt bra skriven! Den finns här för er som vill läsa

Så ut och rör på er i våren nu så blir ni alla så supersnygga tills vattnet är varmt nog att bada i! (är jag snygg nog då? Med tanke på att jag redan har badat i Vättern i år ^^)

Etiketter: , , , , , , , , , ,

3 svar to “19.34 Eftermiddags sol!”

  1. Stina Says:

    Hmm… .det vet vi ju inte eftersom du visat väldigt lite bilder på dig själv på sista tiden. Det brukar betyda att det inte är värt att visa..😉

    • Johannes Schander Says:

      Stina: Du har lite rätt, jag har haft väldigt lite tid att träna det senaste så jag har inte gjort några framsteg… Att skaffa flickvän är det värsta man kan göra för fysiken!!

  2. kokos Says:

    det mattematiken kändes krånglig…

    ja och matte gå inte ihop..

    idag fick jag fram att jag skulle stycka 372kg fläskfile för att mätta 44pers på en middag…
    trots använde jag miniräknare och försökte flera gånger med olika lösningar men det stämde inte..

    tillslut fick jag ta hjälp av chefen och så gott skratt har han inte haft på länge…

    rätt resultat var dock 7,9kg…

Kommentera

