14.34 LÄXA!!

by

Ni får en liten läxa av mig, så fort ni går i en butik, titta mer på reklambilderna.

För allt från makaroner till hårfärgning. Kollar ni på just skönhetsprodukter så som smink och hårfärg så ser ni att de nästan alltid är överexponerade och med butterfly ljussättning (2 blixtar rakt framifrån, en över modellen och en under, jag ska visa i ett senare inlägg). När ni tittar på bilderna försök fundera ut hur de har tagit bilden.. Reflektera lite över hur ni hade gjort det annorlunda, man kan lära sig så otroligt mycket av att bygga en förståelse för hur andra har fotograferat en bild. När du sen själv börjat fotografera lite studio så kommer du verkligen se och förstå hur de har gjort och hur du ska göra, alla bilder du ser i din omgivning kommer bli inspiration till ljussättning och fotografering!

Så se nu till att få studiotid, ni känner säkert någon vän eller bor i en stad där det går att hyra studio. Att fotografera studio är helt underbart!

Det första jobbet jag någonsin gjorde i studio var ett modereportage. Stod och plåtade i 8 timmar! Det tar lite på ögonen ska ni veta😉 Här är reportaget från tidningen React,

capturecapture2capture3capture4capture5capture6

Etiketter: , , , , , , , , , ,

2 svar to “14.34 LÄXA!!”

  1. Lena Says:

    Fan, jag som är så stolt över att jag är snabbshoppare😉

    Nu kommer det ta flera timmar i varje affär. Min sambo kommer skicka räkning på sin tid nu när han får gå så länge som smakråd… ^^

  2. G I L R A E N Says:

    SVAR: Nej, just dessa fotade jag i jpeg för att få ett mer rättvist resultat. Annars fotar jag alltid i raw. Och jag vet att olika modeller är olika. Det är ju just därför jag tog dessa bilder med exakt samma inställningar och glubb för att jämföra. Klart det blir olika färg osv på olika modeller. Ingen är ju exakt lika så att säga. Men det finns ju bättre och sämre modeller. Dessa bilder var ju inte för att visa likheterna utan olikheterna. Främst bruskapaciteten.

    Well well.😛 Tack för din tummen upp iaf.🙂 Kul att du kika in.

Kommentera

