09.39 Morrn!

by

Sitter vid frukostbordet och funderar på om jag redan här på Öland har hittat mina favoriter när det gäller turistresmål och saker att göra.

Jag är ju inte speciellt kulturell av mig, så alla fornminnen och andra stenrös-shit-saker roar mig inte speciellt, visst, jag kan tycka att en solnedgång över naturreservatet uppe i norr är underbart vackert, men att springa runt på landsbygden och titta på någon gammal grav är trist!

Så skulle jag själv vara turist på Öland så skulle jag ta in på hotell Strand Borgholm just för det mysiga läget vid hamnen och närheten till deras nattklubb. Det finns även fler fördelar med Strand, de har en TOKBRA restaurang!

Jag har väl ett matkonto på många tusen i månaden då jag i princip alltid äter ute. Ofta blir jag missnöjd (jag gillar att klaga ^^), men ibland hittar jag riktiga guldklimpar! Och Strands Restaurang är verkligen toppen!

Den heter Edelmann och är uppkallad efter Yrjö Edelmann.

Om ni som jag inte vet vem det är så har jag varit duktig och saxat lite från wikipedia,

”Yrjö Edelmann, född 1941 i Helsingfors, Finland, är en svensk konstnär som har blivit känd för sina realistiska tavlor föreställande paket, servetter och liknande.
Edelmann började sin konstnärsbana som illustratör på Åhlén & Åkerlunds förlag. Efter en studieresa till USA kom han i kontakt med det nya amerikanska måleriet. Han är utbildad i USA hos James Rosenquist som inspirerade Edelmann att gå egna vägar fram till sin högst personliga konst. Han tog till sig detta och 1973 ställde han för första gången ut sina tavlor.
Edelmanns säregna papperskonst, kallad trompe l’œil, har gjort honom världsberömd med utställningar i USA, Japan och i de flesta europeiska länderna.”

Hans konst hänger lite överallt på väggarna inne i restaurangen och är smått otroliga, igår när jag satt och åt där kunde jag inte bestämma mig för om det var en målning eller om det var fotografier som var tillställda så de såg ut som målningar…

Men iallfalla! Maten är toppen, helt enkelt ett måste på Öland!

restaurang_edelmann_pa_strand_hotellShowPic.aspyrjo

th_e_20080205231308_217

Jag har ätit där ett antal gånger nu under de två veckorna på Öland och jag blir alltid lika nöjd🙂 Här är det senaste jag smakade på, gårdagens lunch, Grillad fläsknoisette med bearnaisesås, wokade grönsaker & friterad potatis!

IMG_0091

Men idag till frukost fick jag ta något mycket mindre glamoröst att äta.. Men nästan lika gott🙂 Ost och skinkmacka med en latte samt omega3 tabletter till,

IMG_0092

Omega 3 är mitt tips till en balanserad dag med hög koncentrationsförmåga!

Etiketter: , , , , , , , ,

2 svar to “09.39 Morrn!”

  1. Mamma Says:

    Omega 3 är toppen, men en grönsak på en grövre macka hade väl inte gjort ont🙂

  2. mimpiku Says:

    nice blog

Kommentera

