Gästblogg by HDR-Fotografen

by

Fotobloggerskor kan inte lagen

Är det inte ödets ironi att fotobloggerskor (Fotograf Jack, du får idag tillfälligt ingå som fotobloggerska då du tidigare var registrerad på devote.se, tidigare tjejsajten.se) till och med hänvisar till upphovrättslagen trots att det står såhär där:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 12 §
Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Vad jag vet har följande personer offentliggjort sina verk:

nevnarien .se ”Alla produktfoton i detta inlägg är tagna av mig och får inte användas eller kopieras utan tillåtelse.”

blixman .blogg.se ”P.S. Bilden får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.” cupcakehero .blogg.se ” P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.”

borthy .blogg.se ”Alla bilder i detta inlägg är privata och får endast lånas eller kopieras efter tillåtelse av mig och bandet TWO.”

annaividavarlden .wordpress.com ”Får inte kopieras utan min tillåtelse.”

fotoblixt.blogg .se ”Alla teckningar ja lägger ut på min blogg är gjorda av mejj och får inte kopieras utan tillåtelse! ”

revin .blogg.se ”Alla bilder som är upplagda på bloggen är mina egna och får inte lånas eller kopieras utan tillåtelse”

yvve .blogg.se ”Alla bilderna är tagna av mig och får inte kopieras utan min tillåtelse.”

fotografjack .blogg.se ”Båda bilderna är tagna av mig och är copyrightskyddade och får ej användas utan tillåtelse från mig.”

emeliemalmborgs .blogg.se ”Alla mina bilder är skyddade enligt upphovsrättslagen & får alltså inte kopieras & användas på något sätt utan min tillåtelse!!” mizzyj .blogg.se ”JAG VILL ÄVEN PÅMINNA OM DEN STRÄNGA COPYRIGHTEN, DET VILL SÄJA ATT DU INTE FÅR KOPIERA UTAN TILLÅTELSE AV MIG! (detta leder till polisanmälning)”

emelieohlsson .blogg.se ”Alla bilder i inlägget är tagna av mig och får inte användas utan tillåtelse.”

Litet konstigt att till och med hota med en polisanmälning för något som är fullständigt lagligt.
Det enda fall som jag kan tänka mig att jag inte får ladda ned bilderna från dessa modebloggerskors sidor är ifall bilderna ligger där olovligt, d.v.s. bilderna har tagits från någon annan och gjorts offentliga av tredje part. Givetvis menar dessa bloggerskor att man inte får återpublicera deras bilder, men då ska man skriva återpublicera istället för ordet kopiera.

/HDR-Fotografen

Etiketter: , , , , , , , ,

5 svar to “Gästblogg by HDR-Fotografen”

  1. Sofia Says:

    Mååånga tjejer som insett alldeles för sent att den lagen finns. När de hittar kinky bilder på sig själva på ställen de inte alls tänk sig.
    ”Men den var ju bara för mina kompisar… snyft.. ”

    Skitbra att du tar upp det! Hoppas nån tänker till en extra gång innan de lägger ut bilder.

  2. Whistler Says:

    Sofia: Vad har det med saken att göra? Om någon lägger upp en bild som den personen äger upphovsrätten till så är det samma lagbrott oavsett om bilden legat i ett privat galleri för en invigd krets eller på ett allmänt galleri. Kopieringen är på inga vis olaglig, det är distrubitionen det gäller.

  3. Emelie Says:

    Men.. har dom inte rätt? alla förstår väl att man inte får använda någon annans bild utan lov.. men att det är fullt lagligt att tex spara ner en bild å rita smiles på den 😀 skämtosido.. jag blev bara lite virrig av det du skrev, det här är ju simpelt: http://www.fotosidan.se/cldoc/22897.htm

  4. Japp anononym Says:

    Du vet inte vad du talar om. Ta reda på fakta innan du skriver ett så här fruktansvärt dumt inlägg.

  5. HDR-fotografen Says:

    #Emelie, Du länkar till ett låst betalforum som inte vi andra kan läsa i. Lagtext är aldrig simpel, vilket du kan utläsa i min egen tvekan om dessa bilder:

    http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/january/vad-tror-du-om-fotografier-och-upphovsratt-oc.html

Lämna en kommentar