Im on my way!

by

God middag!

Sitter på kontoret och går igenom vad som krävs för att få A-behörighet på mitt körkort. Rätt simpelt faktiskt *NOT*

Följande avgifter betalar du för ditt körkort Avgift Betalas till
Körkortstillstånd 220 kr Transportstyrelsen
Körkortstillstånd efter återkallelse 1670 kr Transportstyrelsen
Kunskapsprov/Omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, dagtid 220 kr Trafikverket
Kunskapsprov/Omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, efter 18.00 och helg 290 kr Trafikverket
Körprov för behörighet B, C och D, dagtid 700 kr Trafikverket
Körprov för behörighet B, C och D, efter 18.00 och helg 940 kr Trafikverket
Trafikverkets bil vid uppkörning* 400 kr Trafikverket
Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr Trafikverket
Körprov för övriga behörigheter, efter 18.00 och helg 1950 kr Trafikverket
Tillverkning av körkortet 150 kr Transportstyrelsen
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr Trafikverket

Så totalt kostar ett Mc kort runt 3000kr om du är duktig och löser allt på första försöket. Rimlig kostnad tycker jag ändå med tanke på att du får en frihet som varar hela livet! Den sista kostnadspunkten gör det hela lite roligare med, ”Fotografering” Japp, jag Johannes (Yrkesfotograf) ska betala en automatiserad station för att ta ett värdelösts foto på mig… NEJ TACK! men jag får ju iallfall ett nytt körkort och då med en ny bild på. Den bilden jag har nu är från 16 års ålder och jag ser ut som en tjock idiot… Vilket iofs är en kul snackis om man visar upp kortet för en konstapel eller liknande (tjejen i kassan på Systembolaget)…

2 svar to “Im on my way!”

  1. Sandra Says:

    Heheh kortet tar man när man skriver upp i VV fotoautomat. Man kan ta om bilden så många ggr man vill, trots det ser jag ut som en mupp på mitt 😉

  2. Linn Says:

    Sen tillkommer kostnad för Riskutbildning 1 och 2 också… Jag betalade 800 för ettan och 2800 för tvåan i Sundsvall, men kostnaden varierar visst från stad till stad.

Lämna en kommentar